Πέμπτη 9 Μαΐου 2013

Ο ιός και ο ξενιστής : Το Ελληνικό πολιτικό σύστημα προσαρμόζεται στο Μνημόνιο

Το πολιτικό σύστημα έχει τα χαρακτηριστικά των ιών: Μεταλλάσσονται μέσα στα περιβάλλοντα αναπαραγωγής τους. Το Μνημόνιο είναι ο νέος ξενιστής του πολιτικού συστήματος και η σχέση τους είναι σχέση συμβίωσης, με τη βιολογική έννοια. Το σημερινό πολιτικό σύστημα είναι η τερατώδης μετάλλαξη της πολιτικής, που υφίσταται χάρη στο Μνημόνιο, στο οποίο δίνει το πρόσωπο που του αναγνωρίζει η Eλληνική κοινωνία.
  
του Αλέξη Καλοκαιρινού
 
Στην Ελλάδα, από την είσοδο στην ΟΝΕ (2001) ως την είσοδο στο Μνημόνιο (2010), ζήσαμε στο «τέλος της Ιστορίας». Ζήσαμε πραγματικά, αλλά η μνημονιακή εμπειρία μας δείχνει τις διαστάσεις της ιδεολογίας, που ήταν κι αυτή μέρος της ζωής: Oι πεποιθήσεις δεν απεικόνιζαν την πραγματικότητα. Η εμπειρία θα μπορούσε να φέρει μια διόρθωση της ιδεολογίας. Αυτό δεν συμβαίνει. Η ιδεολογία στην Ελληνική κοινωνία έχει πάρει την πιο άγρια τροπή. Η πραγματικότητα αγρίεψε, επίσης. Αλλά η διάσταση της πραγματικότητας με τις πεποιθήσεις που σχηματίζονται στο κοινωνικό σώμα μεγάλωσε δραματικά. Οι παραισθήσεις στα χρόνια του Μνημονίου αυξήθηκαν, ακόμη κι αν αποκαταστάθηκε η αίσθηση πως η Ιστορία βρίσκεται σε κίνηση (προς άγνωστη όμως κατεύθυνση, όπως συνήθως συμβαίνει με την πραγματική Ιστορία).
    
Η άλλη όψη της κοινωνικής συνθήκης, παρά τις σχηματικές μας διακρίσεις, είναι η πολιτική. Η αντιπολίτευση είναι ενωμένη στην καταδίκη του Μνημονίου που «σκοτώνει»: Σκοτώνει την κοινωνία κατά την αριστερά, σκοτώνει το έθνος κατά την ακροδεξιά. Η ενωμένη αντιπολίτευση προωθεί με αρκετή επιτυχία την αντίληψη μιας κατεχόμενης χώρας και έχει καταστήσει γενικά αποδεκτή την ψευδή παραδοχή ότι οι δείκτες της χώρας συγκρίνονται, αν δεν υπερβαίνουν, εκείνους μιας πολεμικής ήττας. Λες και οι μισές υποδομές της χώρας έχουν καταστραφεί και ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού έχει εκλείψει. Η ενωμένη αντιπολίτευση προσπαθεί να συμπληρώσει τους αριθμούς σκυλεύοντας τους αυτόχειρες.

Η κοινωνική καταστροφή είναι πραγματική, αλλά οι όροι της πρόσληψής της δεν προσφέρουν διέξοδο άλλη από τη βία της ουτοπίας. Μπροστά σε μια τέτοια ενωμένη αντιπολίτευση, η ενωμένη συμπολίτευση φαντάζει καλύτερη. Για να προτιμήσει κάποιος τη σημερινή κυβέρνηση θα πρέπει να έχει μια πραγματικά άθλια αντιπολίτευση. Τα νομοθετικά εκτρώματα, οι πελατειακές πρακτικές, η σχεδιαστική και εκτελεστική ανεπάρκεια της συγκυβέρνησης είναι τέτοια που υπάρχει ο κίνδυνος να μείνουμε στο ευρώ και να βγούμε από την Ευρώπη. Στο υπουργείο «Διοικητικής Μεταρρύθμισης» χτίζεται ένα Οθωμανικό κράτος μέσα στο ευρώ· θεμελιώδεις αρχές του ευρωπαϊκού πολιτισμού, η διάκριση των εξουσιών και το τεκμήριο της αθωότητας, θυσιάζονται προκειμένου να αποφευχθεί μια μεταρρύθμιση συμβατή με το Ευρωπαϊκό κεκτημένο. Κυνηγώντας τους τυφλούς ποσοτικούς στόχους που θέτουν εν απογνώσει οι δανειστές και εμμένοντας στον εαυτό της, η Ελλάδα απομακρύνεται από την Ευρώπη.

Δεν ξέρουμε όμως κι αν η Ευρώπη θέλει να μείνει στην Ευρώπη. Χειρότερα, δεν ξέρουμε αν η Ευρώπη μπορεί να μείνει στην Ευρώπη. Η «υγιής Δύση», στην οποία συγκαταλέγονται ο Ομπάμα, οι Ευρωπαίοι Σοσιαλδημοκράτες και το ΔΝΤ, φέρεται να πιστεύει ξανά στις Κεϊνσιανές συνταγές.

Η τύχη της Ευρώπης είναι πολύ αβέβαιη, όμως η καλύτερη τύχη της Ελλάδας είναι συνυφασμένη με την αβέβαιη Ευρωπαϊκή τύχη. Ωστόσο, ούτε μέσα στην Ελληνική κοινωνία ούτε από την Ελληνική πολιτική τάξη ετοιμάζεται η μεταμνημονιακή Ελλάδα. Το Ελληνικό πολιτικό σύστημα πήρε μια μορφή εξαμβλωματική που προσαρμόζεται στο Μνημόνιο, του οποίου ο ένας από τους δύο γονείς είναι αυτό το ίδιο το πολιτικό μας σύστημα. Από την άποψη αυτή, το πολιτικό σύστημα, στο σύνολό του, συμπολίτευση και αντιπολίτευση, είναι μνημονιακό, και μάλιστα κατά τρόπο διττό. Δεν πρόκειται για απλό εθισμό του πολιτικού συστήματος στο Mνημόνιο. Το πολιτικό σύστημα έχει τα χαρακτηριστικά των ιών: Μεταλλάσσονται μέσα στα περιβάλλοντα αναπαραγωγής τους. Το Μνημόνιο είναι ο νέος ξενιστής του πολιτικού συστήματος και η σχέση τους είναι σχέση συμβίωσης, με τη βιολογική έννοια. Το σημερινό πολιτικό σύστημα είναι η τερατώδης μετάλλαξη της πολιτικής, που υφίσταται χάρη στο Μνημόνιο, στο οποίο δίνει το πρόσωπο που του αναγνωρίζει η Ελληνική κοινωνία. Το Μνημόνιο, μέσα από τα φίλτρα της Ελληνικής πολιτικής, είναι τόσο αντικοινωνικό επειδή η πολιτική μας τάξη είναι πρακτικά αντικοινωνική. Αυτός είναι ένας από τους κύριους λόγους της δυσκολίας να δούμε την Ελλάδα μετά το Μνημόνιο.

Το Μνημόνιο, με μεγάλη Ελληνική συμμετοχή στην ευθύνη, είναι αβίωτο για την Ελλάδα, όμως η Ελλάδα δεν είναι βιώσιμη εκτός Μνημονίου. Μπορεί να γίνει βιώσιμη μέσα από μια καταστροφή του πραγματωμένου πολιτικού συ- στήματος σε συνδυασμό με το πιάσιμο στη λαβίδα ενός ριζικού θεσμικού Ευρωπαϊκού μετασχηματισμού. Τα δύο μπορεί να συμπέσουν, γιατί η μείωση της εθνικής κυριαρχίας είναι sine qua non προϋπόθεση για την επιβίωση της Ευρώπης. Ενα τέτοιο περιβάλλον θα είναι αφιλόξενο για τους ιούς της σημερινής Ελληνικής πραγματικότητας.


Ο Αλέξης Καλοκαιρινός είναι αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης, επισκέπτης καθηγητής στην École des Hautes Études en Sciences Sociales (Παρίσι).
Τό άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Το Βήμα", 28/04/2013 :   Ο ιός και ο ξενιστής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις 2013 - 2022

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται
Χρίστος Αλεξόπουλος: Κλιματική κρίση και κοινωνική συνοχή

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:
Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:<br>Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι
Πως η αγάπη επουλώνει τη φθορά του κόσμου

Danilo Kiš:

Danilo Kiš:
Συμβουλές σε νεαρούς συγγραφείς, και όχι μόνον

Predrag Matvejević:

Predrag Matvejević:
Ο Ρωσο-Κροάτης ανιχνευτής και λάτρης του Μεσογειακού κόσμου

Azra Nuhefendić

Azra Nuhefendić
Η δημοσιογράφος με τις πολλές διεθνείς διακρίσεις, γράφει για την οριακή, γειτονική Ευρώπη

Μάης του '36, Τάσος Τούσης

Μάης του '36, Τάσος Τούσης
Ο σκληρός Μεσοπόλεμος: η εποχή δοσμένη μέσα από τη ζωή ενός ανθρώπου - συμβόλου

Ετικέτες

«Γενιά του '30» «Μακεδονικό» 1968 1989 αειφορία Ανδρέας Παπανδρέου αντιπροσωπευτική δημοκρατία Αριστοτέλης Αρχιτεκτονική Αυστρομαρξισμός Βαλκανική Βαρουφάκης βιοποικιλότητα Βρετανία Γαλλία Γερμανία Γκράμσι Διακινδύνευση Έθνος και ΕΕ Εκπαίδευση Ελεφάντης Ενέργεια Επισφάλεια ηγεμονία ΗΠΑ Ήπειρος Θ. Αγγελόπουλος Θεοδωράκης Θεσσαλονίκη Θεωρία Συστημάτων Ιβάν Κράστεφ ιστορία Ιταλία Καντ Καρλ Σμιτ Καταναλωτισμός Κεντρική Ευρώπη Κέϋνς Κίνα Κλιματική αλλαγή Κοινοτισμός κοινωνική ανισότητα Κορνήλιος Καστοριάδης Κοσμάς Ψυχοπαίδης Κράτος Πρόνοιας Κώστας Καραμανλής Λιάκος Α. Λογοτεχνία Μάνεσης Μάξ Βέμπερ Μάρξ Μαρωνίτης Μέλισσες Μέσα «κοινωνικής» δικτύωσης Μέσα Ενημέρωσης Μεσόγειος Μεταπολίτευση Μιχ. Παπαγιαννάκης Μουσική Μπερλινγκουέρ Νεοφιλελευθερισμός Νίκος Πουλαντζάς Νίτσε Ο τόπος Οικολογία Ουκρανία Π. Κονδύλης Παγκοσμιοποίηση Παιδεία Πράσινοι Ρήγας Ρίτσος Ρωσία Σεφέρης Σημίτης Σολωμός Σοσιαλδημοκρατία Σχολή Φραγκφούρτης Ταρκόφσκι Τουρκία Τραμπ Τροβαδούροι Τσακαλώτος Τσίπρας Φιλελευθερισμός Φιλοσοφία Χαλκιδική Χέγκελ Χριστιανισμός Acemoglu/Robinson Adorno Albrecht von Lucke André Gorz Axel Honneth Azra Nuhefendić Balibar Brexit Carl Schmitt Chomsky Christopher Lasch Claus Offe Colin Crouch Elmar Altvater Ernst Bloch Ernst-W. Böckenförde Franklin Roosevelt Habermas Hannah Arendt Heidegger Jan-Werner Müller Jeremy Corbyn Laclau Le Corbusier Louis Althusser Marc Mazower Matvejević Michel Foucault Miroslav Krleža Mudde Otto Bauer PRAXIS International Ruskin Sandel Michael Strauss Leo Streeck T. S. Eliot Timothy Snyder Tolkien Ulrich Beck Wallerstein Walter Benjamin Wolfgang Münchau Zygmunt Bauman

Song for the Unification (Zbigniew Preisner -
Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube

Song for the Unification (Zbigniew Preisner - <br>Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube
Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων,
ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον...
Ἡ ἀγάπη ...πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ἐλπίζει, πάντα ὑπομένει...
Νυνὶ δὲ μένει πίστις, ἐλπίς, ἀγάπη, τὰ τρία ταῦτα·
μείζων δὲ τούτων ἡ ἀγάπη (προς Κορινθ. Α΄ 13)

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»
«Είμαι βραχυπρόθεσμα απαισιόδοξος αλλά μακροπρόθεσμα αισιόδοξος»

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
«Χριστούγεννα με τον Κοκκινολαίμη – Το Αηδόνι του Χειμώνα»

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι